Přeskočit na obsah

Poster

Každý student si připraví jednoduchý poster formátu A1, ve kterém nastíní základy projektu – jeho cíle a postupy řešení

Na konci diplomního semináře (poslední hodina) pořádáme velkou posterovou sekci (s více než 30 studenty), kde studenti prezentují svůj výzkum a to jak svým kolegům, tak i nám, členům katedry. Shromažďují zpětnou vazbu a trénují své prezentační dovednosti. A doufáme, že tato akce poslouží i jako příjemné seznámení mezi katedrou a studenty 😄

Níže jsou instrukce a doporučení, jak takový poster připravit

Příklad posteru 1

Příklad posteru 2

Příklad posteru 3


[Jasný, výstižný název max. 15 slov]

Příklady:

  • “Vliv virtuálních lesních prostředí na emocionální pohodu uživatelů”
  • “Klimatická úzkost u mladých dospělých: Validizace českého dotazníku”

Řešitel/ka / Researcher: Jméno Příjmení email@example.cz

Školitel/ka / Supervisor: Prof./Dr. Jméno Příjmení


Co sem patří:

  • Kontext a pozadí problému (2-3 věty)
  • Proč je téma společensky/vědecky relevantní
  • Krátké představení klíčových konceptů
  • Gap v současném poznání

Příklad 1 (VR a příroda): “Kontakt s přírodou má prokazatelně pozitivní vliv na psychickou pohodu člověka (Kaplan, 1995). S rozvojem virtuální reality (VR) se otevírá otázka, zda digitální reprezentace přírodních prostředí může nabídnout podobné benefity jako reálná příroda. Dosavadní studie ukazují smíšené výsledky, přičemž chybí výzkumy s detailní digitální reprezentací prostředí založenou na LiDAR datech.”

Příklad 2 (Klimatická psychologie): “Klimatická změna představuje jednu z největších výzev současnosti, přičemž její psychologické dopady na jedince zůstávají nedostatečně zmapované. Koncept klimatické úzkosti (climate anxiety) získává na významu, avšak v českém prostředí chybí validizované nástroje pro její měření. Mezinárodní studie naznačují, že mladí dospělí jsou klimatickou úzkostí zasaženi nejsilněji.”


Co sem patří:

  • Jasně formulovaný problém, který studie řeší
  • Konkrétní mezera v poznání
  • Hlavní výzkumná otázka
  • Specifické dílčí otázky nebo hypotézy (2-4)

Příklad (VR a příroda) - Kvalitativní přístup:

Výzkumný problém: “Zatímco je prokázáno, že reálné lesní prostředí má restorativní efekt, není jasné, jak uživatelé subjektivně vnímají a prožívají vysoce realistické virtuální lesní prostředí.”

Hlavní výzkumná otázka: “Jak lidé subjektivně prožívají ponořovací zkušenost ve vysoce realistickém virtuálním lesním prostředí?”

Dílčí otázky:

  1. Jaké emocionální reakce vyvolává VR lesní prostředí?
  2. Jaké aspekty virtuálního lesa uživatelé považují za důležité pro pocit přítomnosti?
  3. Jak se liší prožitek VR lesa od prožitku v reálném lese?

Co sem patří:

  • Typ výzkumu (kvalitativní/kvantitativní/smíšený)
  • Stručné zdůvodnění volby
  • Design studie (experimentální, korelační, fenomenologický atd.)

Příklad 1:Kvalitativní výzkum Zaměřujeme se na subjektivní prožitek a významy, které účastníci přisuzují zkušenosti s VR lesním prostředím. Fenomenologický přístup umožňuje zachytit bohatost individuálního prožívání.

Příklad 2:Kvantitativní výzkum Experimentální studie: Zaměřujeme se na měření a analýzu vlivu VR prostředí na emoční procesy. Použijeme standardizované testy, experimentální variaci podmínek a strukturované metody sběru dat, abychom zajistili objektivitu a replikovatelnost výsledků.

Co sem patří:

  • Charakteristika vzorku
  • Velikost vzorku (s odůvodněním)
  • Kritéria výběru (inkluze/exkluze)
  • Způsob rekrutace
  • Typ vzorku (náhodný, účelový, snowball atd.)

Příklad 1 (Kvalitativní):Účastníci: N = 15-20 dospělých (25-45 let)

Charakteristika: Lidé s různou mírou zkušenosti s VR (od žádné po pravidelné uživatele)

Kritéria výběru:

  • Inkluze: Věk 25-45 let, dobrý zdravotní stav, schopnost českého jazyka
  • Exkluze: Závažné oční vady nekorigované brýlemi, epilepsie, kinetóza

Rekrutace: Kombinace - inzerce na univerzitě, sociální sítě, snowball sampling. Odměna 200 Kč za účast.

Typ vzorku: Příležitostný vzorek s cílem maximalizovat variabilitu zkušeností s VR

Co sem patří:

  • Konkrétní techniky a nástroje + Autor nástroje/dotazníku
  • Krátký popis každého nástroje
  • Způsob administrace (online/osobně)
  • Časový průběh sběru

Příklad 1 (Kvalitativní):

Polostrukturovaný individuální rozhovor

  • Trvání: 45-60 minut
  • Místo: FHS UK, klidná místnost
  • Tematické oblasti:
    • První dojem z VR lesa (otázka: “Popište mi, co jste prožívali, když jste poprvé vstoupili do virtuálního lesa.”)
    • Emocionální reakce (otázka: “Jaké emoce ve vás prostředí vyvolávalo?”)
    • Pocit přítomnosti (otázka: “Nakolik jste měli pocit, že ‘skutečně’ jste v lese?”)
    • Srovnání s reálným lesem (otázka: “Jak byste porovnali tuto zkušenost s vaší vzpomínkou na skutečný les?”)
    • Prvky prostředí (otázka: “Co přispívalo k tomu, že prostředí působilo realisticky/nerealisticky?”)

Pozorování během VR expozice

  • Zaznamenávání nonverbálního chování
  • Spontánní výroky během expozice
  • Doba strávená v různých částech virtuálního prostředí

Průběh:

  1. Úvodní instrukce a informovaný souhlas (10 min)
  2. Volná explorace VR lesa (15 min) - s pozorováním
  3. Krátká přestávka (5 min)
  4. Polostrukturovaný rozhovor (45-60 min) - audio záznam
  5. Demografický dotazník (5 min)

Příklad 2 (Kvantitativní):

Climate Anxiety Scale (CAS; Clayton & Karazsia, 2020)

  • 13 položek, 2 subškály (Cognitive-Emotional Impairment, Functional Impairment)
  • Likertova škála 1-5 (nikdy - téměř vždy)
  • Adaptace: Překlad do češtiny metodou zpětného překladu, pilotáž na 30 respondentech
  • Příklad položky: “Myslím na klimatickou změnu, i když to nechci.”

Generalized Anxiety Disorder Scale (GAD-7; Spitzer et al., 2006)

  • 7 položek měřících obecnou úzkost
  • Použito pro testování diskriminační validity
  • Česká validizovaná verze

Environmental Engagement Scale (vlastní konstrukce)

  • 10 položek měřících míru environmentální angažovanosti
  • Oblasti: recyklace, konzumní chování, aktivismus, informovanost
  • Použito pro testování konvergentní validity

Demografický dotazník

  • Věk, pohlaví, vzdělání, bydliště (město/venkov)
  • Politická orientace (5-bodová škála)
  • Členství v environmentálních organizacích (ano/ne)

Administrace:

  • Online platforma (Google Forms)
  • Trvání: 15-20 minut
  • Sběr dat: březen-duben 2025

Příklad 3 (Experiment):

Navigační úkol

  • Labyrint 8×8 metrů (reálný)
  • Cíl: Nalézt 4 cílové lokace v co nejkratším čase
  • Měřené proměnné:
    • Celkový čas (sekundy)
    • Počet chyb (špatné zatáčky)
    • Ušlá vzdálenost (metry)
    • Preference strategie - test po úkolu

Santa Barbara Sense of Direction Scale (SBSOD; Hegarty et al., 2002)

  • 15 položek měřících subjektivní navigační schopnosti
  • Použito pro kontrolu inter-individuálních rozdílů

Simulator Sickness Questionnaire (SSQ; Kennedy et al., 1993)

  • Pouze pro VR skupinu
  • Před a po expozici
  • Kontrola vedlejších efektů VR

Technické vybavení:

  • VR: Meta Quest 3, ambisonic zvuk, haptická vesta
  • Tracking: Vicon motion capture systém
  • Reálné prostředí: Značené trasy, GoPro kamera

Průběh experimentu:

  1. Příchod a informovaný souhlas (10 min)
  2. Předtestové dotazníky: SBSOD, SSQ-VR skupina (10 min)
  3. Instrukce k úkolu (5 min)
  4. Navigační úkol v přiděleném prostředí (15-20 min)
  5. Post-test: SSQ-VR skupina, test strategie (10 min)

Co sem patří:

  • Způsob přípravy dat
  • Konkrétní analytické metody
  • Software, který bude použit
  • Postupné kroky analýzy

Příklad 1 (Kvalitativní):

Příprava dat:

  • Doslovná transkripce audio záznamů rozhovorů
  • Anonymizace údajů
  • Import do Atlas.ti

Analytický postup:

  • Interpretativní fenomenologická analýza (IPA)
    1. Opakované čtení transkriptů
    2. Initiální noting (deskriptivní, lingvistické, konceptuální komentáře)
    3. Identifikace emergentních témat u každého případu
    4. Hledání spojení napříč tématy
    5. Hledání vzorců napříč případy
    6. Vytvoření finální tematické struktury

Zajištění kvality:

  • Triangulace: Kombinace rozhovoru a pozorování
  • Member checking: Poskytnutí shrnutí témat participantům k validizaci
  • Peer debriefing: Diskuse analýzy s druhým výzkumníkem
  • Reflexivní deník: Dokumentace vlastních předpokladů a reakcí

Software: Atlas.ti 24

Příklad 2 (Kvantitativní):

Příprava dat:

  • Export z Qualtrics do SPSS
  • Screening chybějících dat (strategie: vyloučit případy s >20% missings)
  • Kontrola outlierů (z-skóre > ±3.29)
  • Testování normality distribuce (Shapiro-Wilk test)

Analytické kroky:

Deskriptivní statistika

  • Průměry, směrodatné odchylky pro všechny položky
  • Distribuce odpovědí

Reliabilita

  • Cronbachova alpha pro celou škálu i subškály (očekáváno α > 0.80)
  • Item-total korelace (očekáváno r > 0.30)
  • Split-half reliabilita

Testování hypotéz

  • H2: Independent samples t-test (CAS skóre: ženy vs. muži)
  • H4: Independent samples t-test (CAS skóre: 18-25 vs. 26-40 let)
  • Efekt velikosti: Cohenovo d

Software:

  • JASP pro deskriptivní statistiku a reliabilitu

Příklad 3 (Experiment):

Příprava:

  • Kontrola předpokladů pro parametrické testy

Hlavní analýzy:

  1. ANOVA (mezi-subjektový design)
    • DV: Navigační čas, počet chyb, vzdálenost
    • IV: Typ prostředí (VR vs. reálné)
    • Kovariate: SBSOD skóre, věk, pohlaví
    • Post-hoc: Bonferroni korekce
    • Velikost efektu : Partial eta-squared
  2. Chí-kvadrát test
    • Rozdíly v preferenci navigační strategie mezi skupinami
  3. Kontrola vedlejších efektů VR
    • Párový t-test pro SSQ (před vs. po)

Software: JASP


Co sem patří:

  • Teoretický přínos (co přidává k poznání)
  • Praktický/aplikační přínos (jak lze využít)
  • Metodologický přínos (pokud relevantní)
  • Společenský přínos (pokud relevantní)

Příklad (VR a příroda):

Teoretický přínos:

  • Prohloubení porozumění mechanismům restaurativního efektu přírodních prostředí
  • Rozšíření Kaplanovy Attention Restoration Theory o digitální prostředí
  • Identifikace klíčových faktorů virtuálního prostředí ovlivňujících pocit přítomnosti

Praktický přínos:

  • Design guidelines pro tvorbu terapeutických VR aplikací
  • Možnosti využití pro lidi s omezenou mobilitou
  • Podpora pro urban planning (virtuální simulace zelených ploch)

Aplikační potenciál:

  • Relaxační VR aplikace pro stresové prostředí (nemocnice, kanceláře)
  • Doplněk k psychoterapii úzkostných poruch
  • Nástroj pro environmentální vzdělávání

Co sem patří:

  • Identifikace slabých míst designu
  • Možné zdroje systematické chyby
  • Omezení generalizovatelnosti
  • Etická rizika
  • Způsoby, jak limity ošetřujete/zmírníte

Příklad:

Limity výběru vzorku:

  • Riziko: Účelový vzorek nemusí zachytit plnou variabilitu prožívání
  • Navrhované řešení: Strategie maximální variability, aktivní vyhledávání různých profilů uživatelů

Subjektivita interpretace:

  • Riziko: Interpretace ovlivněna předporozuměním výzkumníka
  • Navrhované řešení: Reflexivní deník, peer debriefing, member checking

Novost zkušenosti:

  • Riziko: Prožitek může být ovlivněn novou/neznalou technologií
  • Navrhované řešení: Čas na familiarizaci s VR před vlastním výzkumem (5-10 min trénink)

Umělé prostředí laboratoře:

  • Riziko: Laboratoř neodpovídá přirozeným podmínkám kontaktu s přírodou
  • Navrhované řešení: Upozornění na tento limit v interpretaci, návazný výzkum v terénu

Omezená přenositelnost:

  • Riziko: Nálezy specifické pro použitou VR technologii a konkrétní les

  • Navrhované řešení: Detailní popis technologie a prostředí, připravení pro replikace

  • Riziko: Převaha studentů humanitních oborů, omezená generalizovatelnost

  • Navrhované řešení: Aktivní rekrutace z různých fakult, váhování dat podle populačních charakteristik

Self-report bias:

  • Riziko: Sociální desirabilita, tendence odpovídat v souladu s očekáváním
  • Navrhované řešení: Anonymita dotazníku, randomizace pořadí položek, kontrolní položky

Kulturní adaptace nástroje:

  • Riziko: Koncept klimatické úzkosti může být v ČR chápán jinak než v USA
  • Navrhované řešení: Kvalitativní pilotáž s kognitivními rozhovory (N=10) před hlavním sběrem

Online sběr:

  • Riziko: Nižší kontrola nad podmínkami vyplňování
  • Navrhované řešení: Attention check položky, časové limity pro detekci neprůkazného vyplňování

Mezi-subjektový design:

  • Riziko: Individuální rozdíly mezi skupinami
  • Navrhované řešení: Randomizace, kontrola pomocí SBSOD jako kovarianty, větší vzorek

Jednorázové měření:

  • Riziko: Efekt učení není zachycen, nelze sledovat vývoj dovedností
  • Navrhované řešení: Disclosure tohoto limitu, plán longitudinální follow-up studie

Experimenter bias:

  • Riziko: Neúmyslné ovlivnění účastníků instrukcemi
  • Ošetření: Standardizované instrukce (nahrané audio), experimenter blind k hypotézám

Co sem patří:

  • Hlavní fáze projektu
  • Časový odhad pro každou fázi
  • Milníky (klíčové body dokončení)

Příklad:

`LEDEN 2025

  • Finalizace designu a etický souhlas
  • Pilotáž nástrojů (N=10)

ÚNOR - BŘEZEN 2025

  • Hlavní sběr dat
  • Průběžná kontrola kvality dat

DUBEN 2025

  • Přepisy rozhovorů
  • Data entry a cleaning

KVĚTEN - ČERVEN 2025

  • Analýza dat
  • První draft výsledků

ČERVENEC 2025

  • Psaní práce
  • Konzultace s vedoucím

SRPEN 2025

  • Finalizace textu
  • Odevzdání práce`

Co sem patří:

  • 3-5 nejdůležitějších zdrojů
  • Klíčové teorie
  • Hlavní empirické studie, na které navazujete
  • Formát dle APA 7

Příklad:

Clayton, S., & Karazsia, B. T. (2020). Development and validation of a measure of climate change anxiety. Journal of Environmental Psychology, 69, 101434.

Kaplan, S. (1995). The restorative benefits of nature: Toward an integrative framework. Journal of Environmental Psychology, 15(3), 169-182.

Nukarinen, T., et al. (2022). Measures and modalities: Multimodal virtual natural environments for well-being. Frontiers in Virtual Reality, 3, 827629.